Mišel Kalajžić

GOLA ISTINA Zvuči nelogično, ali je zapravo točno: Imamo povećanje broja gostiju i - podbačaj turističke sezone!

GOLA ISTINA

- U prvih šest mjeseci Zadarsku županiju posjetilo je 534.136 turista i ostvareno je 2.644.770 noćenja, što je porast od oko 13 posto u broju dolazaka te oko 12 posto u ostvarenim noćenjima u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Na prvom mjestu među gostima koji dolaze u Zadarsku županiju su domaći gosti koji su najveći broj noćenja ostvarili u nekomercijalnom smještaju (čitaj vikendaši), a najveći porast dolazaka, veći od 20 posto, bilježi se sa češkog, poljskog i mađarskog tržišta – objavljeno je u srijedu u Slobodnoj Dalmaciji.

- Sezona ne da je malo podbacila, nego u potpunosti. U usporedbi s proteklim godinama, nikad nam srpanj nije bio ovako loš. Činjenica je da Zadar više ne nudi gostima ono što je nekad nudio. Gosti koji dolaze već godinama u Zadar čude se gdje su nestala sva događanja i feštice, gdje je nestala glazba koja je nekad bila na trgu... Izgubili smo Britance, Šveđane, Dance... Otišli su nam bogati gosti jer nismo imali više što ponuditi, a ostali su oni slabije platežne moći. Pitanje je koliko će i oni još dolaziti ako se nešto ne promijeni – izjavili su bukeri turističkih izleta u srijedu za Zadarski list.

Ove dvije vijesti objavile su dvije dnevne novine u Zadru istoga dana i obe su - i točne i međusobno suprostavljene. Vjerojatno je točno da je prema statističkim podacima turistička sezona bolja zbog povećanog broja dolazaka i noćenja, a nema razloga sumnjati niti u riječi ljudi koji na terenu direktno žive od turizma da je sezona podbacila i da je potrošnja gostiju koji trenutno dolaze znatno lošija nego prošlih godina.

Statistika je sigurno točno zbrojena, ali ako se uzme u obzir da se najveće povećanje bilježi kod domaćih gostiju koji opet najviše noćenja bilježe u nekomercijalnom smještaju – a to će reći vikendicama – onda uspjeh takvih podataka možemo slobodno protumačiti kao – statističku "muljažu".

Kao u onom vicu, neki stalno jedu zelje, drugi stalno meso, statistički svi jedu – sarme.

Bukeri su pak brutalno iskreni: otišli su nam platežni gosti, a došli oni jednako vrijedni, ali slabijeg budžeta, poput naših, domaćih gostiju. I grad ne nudi ništa, pa su gosti željni sadržaja otišli negdje drugdje, a ovi koji su tu konzumiraju sunce-more-sladolede-kukuruze i to bi bilo to. Turističke glavonje nižu isprazne brojke, apartmani se još kako-tako pune, ali cijene padaju i "propuh" u popunjavanju sve je veći. Sadržaja kronično nedostaje i svake ih je godine sve manje. I ovo što se događa, svelo se na ispraznu rutinu i dosadu. Baš ta riječ – dosada – najbolje ocrtava ljetnu ponudu za turiste. Kao da je grad izgubio svaku volju da ponudi nešto više od Morskih orgulja, Pozdrava Suncu, Foruma, Donata i već viđenih masovnih manifestacija na rivi. Zadar od turističkog dragulja postaje dosadnjikava tranzitna destinacija koju se obigra kroz jedno poslijepodne, a onda produži do Splita, Dubrovnika, Istre...

Priznajmo, izgubili smo zamah i polet i postali dosadni sami sebi, a kamoli ne turistima. Najodgovornije za to su turističke zajednice grada i županije, ali nije krivnja samo na njima jer jedan čovjek, ma kolike ovlasti i (ne)sposobnosti imao, ne može sam niti sve napraviti, a niti sam sve upropastiti. Nisu se niti turistički menadžeri i direktori hotela pretrgli od napora da gostima u gradu stvore nešto drugo i da možda sami iniciraju ponudu drugačiju od uobičajenog popunjavanja statističkih brojki. S druge strane cijene neopravdano lete u nebo, od boce cole koja u trafici košta kao u kafiću, do cijena hrane i pića i u restoranima i u trgovinama. Taksisti se mlate i otimaju goste, svi pokušavaju na brzinu operušati dok se ima što, sezona prolazi, a gosti biraju gdje im je zanimljivije. Čini se da su put Irske i Njemačke otišli i kvalitetni turistički menadžeri, a ne samo kuhari i konobari, a doma ostali samo prosječni i nezainteresirani.

Potreban nam je hitan i snažan "tektonski" pomak u turizmu, inače nam slijedi stagnacija. Ako se nešto drastično ne promijeni u strategiji razvoja zadarskog turizma, ali već za ovu i iduću sezonu, a ne u megalomanskim i ispraznim planovima za 20 godina unaprijed i napuhane statističke brojke ubrzo će se ispuhati.

Do tada će u Zadru sve biti moguće pa i ovakva vijest: imamo povećanje broja gostiju i - podbačaj turističke sezone.

 

 

Naslovnica Kolona