Mario Vuksan

IZBORI, ČETIRI DANA POSLIJE Zašto su Zadrani izabrali 'sigurnost', a ne 'snagu', 'promjenu', 'ljubav'..?

IZBORI, ČETIRI DANA POSLIJE

Ni dr.Ivica Maštruko, političar, sociolog i intelektualac širokih obzora, jedan od najznačajnijih u svakoj od tih kategorija u Zadru i u Hrvatskoj na prijelazu dvaju stoljeća, nije odolio a da ne prokomentira rezulate lokalnih izbora pri čemu se kritički osvrnuo na biračko tijelo. Dakle, ne političke stranke, ne njihove programe i ponudu, ne kampanje koje su vodile, ne stanje na hrvatskom ili zadarskom političkom tržištu već glasače, njihov mentalitet, navike i običaje.

Maštrukova teza da su 'birači konzervativni oportunisti, u većem dijelu politički nepismeni i opredijeljni na emotivne stavove, a ne racionalnom odabiru' proizilazi iz činjenice da je na lokalnim izborima u većem dijelu Hrvatske, ne računajući velike gradove, pobijedio HDZ. S tim da još malo nedostaje da se dogode i neki strašniji ishodi, poput onog u Splitu, kojem bi se ponovno mogao dogoditi Kerum.

Nakon HDZ-ove potvrđene i povećane dominacije po županijama, manjim gradovima, gradićima i selima neki su analitičari, neskloni toj stranci, stav biračkog tijela komentirali drastičnije nego Maštruko: podcijenili su ga do te mjere da su ishod izbora nazvali 'sumrakom demokracije', a jedan je popularni portal rezultate izbora pokušao izrugati zaključujući otprilike ovako – što je veća selendra to više glasova HDZ-u. A društvene su mreže bile preplavljene takvim i sličnim komentarima.

Dakle, intelektualno-urbana manjina uglavnom se ne bavi analizom političkog tržišta u Hrvatskoj i ključnim temama izbora među kojima je defitinitivno najvažnija ona o slaboj izlasnosti koja graniči s masovnim bojkotom vlastite države i njezine budućnosti, već onim dijelom stanovništva koji nije bio lijen te nedjelje otići do glasačke kutije.

Svaki narod zaslužuje vlast kakvu ima. Ako je pogrešno izabrao ili naprosto bojkotirao izbore, svoju konačnu odluku će platiti lošom vlašću i tu nema mogućnosti popravka nego za četiri godine. I ne pomaže sad da jednom cijelom narodu vikneš da je glup ili primitivan. I tko je to relevantan da mu kaže da je pogriješio?!

Političko tržište funkcionira kao i svako drugo tržište, po pravilu ponude i potražnje. Pa je zato potrebno podjednako analizirati i ponudu političkih opcija i potencijalne konzumente tog tržišta – birače odnosno građane. Ovima drugima se u pravilu trebaju baviti politički stranke koje bi u svojim pripremama za kampanju već trebale znati kakvom se glasačkom tržištu kane obratiti odnosno prodati svoju robu. Post festum komentari u kojem se ogovaraju kupci i na njih svaljuje odgovornost za lošu prodaju robe je samo rezultat amaterske i plačljive uvrijeđenosti.

A političko tržište ni ove godine, gledajući samo Zadar kad smo već tu, nije napredovalo ni milimetar unazad 25 godina pa nije neobično da je i rezultat ostao isti.

Tri glavne političke opcije koristile su tri glavna, univerzalna (rekli, pomalo ofucana) obrasca političkog marketinga i ako se vratimo samo tjedan dana unatrag sjetit ćemo se da su to: 'sigurnost' (uobičajeni standard svih konzervativnih stranaka u svijetu pa tako i HDZ-a), 'snaga' (naroda), na što je pozivao SDP (Zadar su ljudi – 'power to the people') i 'promjena' (što može biti i 'pobuna') – a to je glavni apel Akcije mladih-MOST-a. Taj je 'change' doduše doveo demokrata Obamu na vlast u SAD-u 2008.g., ali se taj obrazac ipak puno češće korisiti kao moto trećih opcija.

Na malim su se štandovima ponudili, doduše, i neki drugi obrasci poput 'ljubav' Liste Konji i 'poštenje' nekolicine drugih, ali njihovi rezultati najbolje govore o stavu naroda prema tim univerzalnim vijednostima.

Zašto je u Zadru, a i u puno dugih mjesta u Hrvatskoj, pobijedila 'sigurnost' stvar je za jednu dubinsku analizu. U tom poslu se biračko tijelo koje na kraju odlučuje ne smije podcijenjivati, kako to post festum rade dr. Maštruko i drugi nezadovoljnici ili oponenti pobjednika, već jako temeljito procjenjivati. Najsvrsishodnije da se njima bave oni koji ostaju na političkoj sceni: političke stranke, ne bi li nešto naučile od ovih izbora, a znanje sačuvale za sljedeće izbore. Jer narod, kakav god bio, ostat će uglavnom isti.

Naslovnica Kolona